Ezzel a bejegyzéssel úgy érzem morális határokat feszegetünk. Az igazat megvallva át is lépjük azt. Oktatói és hallgatói oldalról is megkérdőjelezhető az, ha pénzt kérünk és pénzt adunk a jobb osztályzatért. Vagy talán mégsem? Igaza lehet a levélírónak, hogy a szükség törvényt bont? Mi van akkor, ha ő vért izzadva szerzi meg a jeles osztályzatot, míg hallgatótársa csak átnyújt egy Szent Istvánt és szintén jelest kap? Akkor is ilyen elnéző lenne? Ingoványos talajra érkeztünk, az egyszer biztos.

*UPDATE! A későbbi kellemetlenségek elkerülése végett: a levél írója azt állítja, hogy az eset több éve történt, elképzelhető, hogy az említett oktatónak már nincs jogviszanya a felsőoktatási intézménnyel. Továbbá moderáltam a főiskola/egyetem nevét is.

Üdv nektek hallgató sorstársaim!

 

Cifra történetem van. Tudok egy biztos módszert, amivel jobb jegyet szerezhettek a ***-en, ha Turizmus-vendéglátás szakon tanultok. Van egy oktató – nevet nem mondok, úgyis rájöttök majd, hogy kiről van szó, ha felveszitek az óráját -, aki vizsgán nemes egyszerűséggel felajánlja, ha nem is a jeles, de legalább a jó osztályzatot. Ellenszolgáltatás gyanánt csak egy kevés pénzbeli ellenszolgáltatást kér. Ez az összeg általában 5-15 ezer forint között változik. Hogy mitől függ az összeg nagysága, egyelőre számomra is rejtély.

            Minderre úgy jöttem rá, hogy azt a bizonyos kurzust másodjára sem sikerült teljesítenem. Felvettem a harmadik vizsgalehetőséget, meg is jelentem. Pontosan már nem emlékszem, nagyjából öten lehettünk azon a napon. Gyanús volt, hogy a tanár 20 perces késéssel érkezett, és nagyon nem úgy tűnt, hogy vizsgára készül. Teljesen szétszórt volt. Gondolom már előre eldöntötte, hogy aznap kiegészíti a fizetését. Utolsónak mentem be, az előttem lévők ketten jeles osztályzattal jöttek ki, többiek buktak (gondolom náluk nem volt lóvé). Az is érdekes volt, hogy rohantak is el, nem igazán akarták megosztani a tapasztalatukat. Pedig feltettem volna ilyenkor a szokásos kérdéseket, amik amúgy engem is halálra idegesítenek: milyen volt, miket kérdezett stb. Végül bementem, mert rám került a sor. A telefonján pötyögött és a közben újságot olvasott. Mintha ott sem lettem volna. Csak lestem. Végül azért nagy nehezen hellyel kínált. Nagyjából tíz kérdést tett fel, az összesnél vért izzadtam. Olyan kérdések voltak, amiket csak érintettünk az órákon, azt hittem ismét buktatni akar. De nem akart. Azt kérdezte, hogy mennyire fontos nekem ez a tárgy. Még szép, hogy azt válaszoltam, hogy nagyon. Ha hiszitek, ha nem, tök természetesen a képembe vágta: 10ezer forintért megoldható. Tátott szájjal lestem. Azt hittem ez valamiféle teszt, és visszakérdeztem, ez most mi? Bizony igaz volt. A legpofátlanabb módon kitette az előző két hallgató tízesét és azt mondta, tegyem csak oda és megkapom a jelest. Gyorsan végiggondoltam, mi történhet. Ha nem teszem oda lehet, hogy tényleg kampót kapok, de az is lehet, hogy éppen ezért kapom meg a kegyelem kettest. De az is lehet, hogyha odateszem, akkor kapok karót. Igazából nem volt mit veszítenem, legfeljebb egy tízezrest. Tudom, sok pénz, de nem mertem kockáztatni. Száradjon le a kezem, égjek el a pokolban: megkapta a pénzt. Rám nézett és csak bólintott, majd kibökte, hogy: „Oké. Ötös.”

Végül tényleg megadta az ötöst, így sikerült teljesítenem a tárgyat. Nyugodtan jöjjenek a kioktató kommentek, tudom, hogy nem voltam becsületes. De akkor ez nem nagyon érdekelt. Hogy is szokták mondani? A szükség törvényt bont?

 

Üdv.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tanulmanyiosztaly.blog.hu/api/trackback/id/tr584655405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ueszti 2012.07.13. 19:42:16

Az igen... Nem semmi. Ez tényleg egy morális téma feszegetése. De én, mint volt diák úgy érzem, nem a diáké a nagyobb felelősség. A tanár az igazán felnőtt, ő az oktató, ő kell hogy példát mutasson. Nekem is volt olyan tárgyam, aminek a megszerzéséért vért izzadtam, hiába tanultam sehogy se sikerült, de sose jött szóba a "lefizetés". Végül a 3. pótvizsgán egész jó osztályzattal át is mentem. Viszont az ember akkor tudja mit tenne egy olyan kiszolgáltatott helyzetben, amit átélt a történet írója, ha belekerül. Én személy szerint nem tudom kipengettem volna-e a pénzt. Viszont mélyen elítélendő az oktató. Szégyen ami abban a suliban megy és remélem lebukik!

Mindfield 2012.07.13. 22:35:14

"Mi van akkor, ha ő vért izzadva szerzi meg a jeles osztályzatot, míg hallgatótársa csak átnyújt egy Szent Istvánt és szintén jelest kap?"

Hehe, a sok kis droid bedől a neten leírt hülyeségeknek, hogy pénzzel át lehet menni a vizsgán, bepróbálkozik a tanárnál, nem csak a vizsgáról, hanem még az intézményből is kirúgják! Csak így tovább fiúk, terjesszétek az eszmét!

jkkf 2012.07.13. 22:48:04

Végig se olvastam, de ilyen már egy szarabb egyetemen se működhet.

ueszti 2012.07.13. 23:11:30

Nem tudom miért kell rögtön támadni, hogy tuti kamu az egész és droidnak mered nevezni azokat akik leírják a véleményüket egy témában. Történetesen egy jó ismerősöm a blog szerkesztője, és hidd el, semmi kamu nincs az egészben. De mindenkinek megvan a saját véleménye ez tény... Viszont a vélemény kifejezése a kommentelő intelligenciáját is jellemzi...

dukeekud 2012.07.13. 23:41:08

Regebben azt mondtam volna, hogy mocskos csalas. De mivel manapsag, emberek szazezreivel vegeztetnek el TELJESEN foloslegesen foiskolakat, csak azert hogy munkat kaphasanak, ezert azt mondom, hogy le van szarva, ki hogy vegzi el. A lenyeg, hogy legyen meg a papir. Mert ugyis csak a papir szamit, mivel a munkahelyek 95 %-nal ahol diplomat kernek, valojaban nincs szukseg a foiskolai tudasra. Ezert rohadtul nem szamit, hogy ki milyen tudassal rendelkezik az iskola elvegzese utan, a cegek, ugyis csak presztizs okokbol kerik a diplomat.

Advanced Flight 2012.07.14. 00:07:32

Ez semmi. Nálunk (E-vel kezdődő és végződő nevű egyetemen) egy-két profnál a csajszi hallgatók simán megkapták a jelest, ha odatartották a seggüket.

exseven2 2012.07.14. 00:11:10

@dukeekud: Csak aztán nehogy olyan orvos keze alá kerülj egyszer, aki így ment át a betegségeddel kapcsolatos vizsgán. (De annyira még bízom a közoktatásban, hogy orvosi egyetemen ilyen nem történhet meg, inkább az elvről van szó)

Bélabáttya (törölt) 2012.07.14. 00:13:50

Hát, úgy tűnik nekem a posztból, hogy annyira nagyon azért nem készült fel emberünk a vizsgára, ha az összes kérdésnél vért izzadt. Így meg nem is tűnik olyan tragikusnak az a tízes.

dukeekud 2012.07.14. 01:05:05

@exseven2:
Attol azert nem felek, hogy az orvosi egyetemen ilyen tortenne. Aki ilyen helyre jelenkezik, annak azert mar celja van a vegzetsegevel, nem csak egy kenyszerdiplomazo, akinek csak a papir kell, hogy munkat talaljon. Nevetseges, hogy ma mar szinte nincs olyan munkakor, amihez nem kernenek diplomat. Regebben, az jart egyetemre, foiskolara, aki hidat akart epiteni, gyogyitani akart, kutato akart lenni. Manapsag meg, a cegek sima papir tologatasra 1,2 esetleg 3 diplomas embereket alkalmaznak, olyan munkakorokbe, ami egy atlagos ertelmi kepesegu csimpaznak, fel nap alatt megtanithato lenne. Ezert szerintem felesleges tul sok energiat belefektetni, ezekbe a kamudiplomakba.

taecleau 2012.07.14. 01:30:49

Ha 10e volt egy sima félévi vizsga akkor mennyi lehet egy doktori? (Kisdoktori elég, nem kell phd.)

Petyat 2012.07.14. 01:53:06

Volt egy szaktársam, aki rendszeresen bepróbálkozott. Volt, hogy megsértődtek, visszakérdeztek, hogy csak viccel-e, mert ha komolyan vesztegetni akar, akkor annak súlyos következményei lesznek. Legtöbbször azonban a tanárok simán csak kiröhögték, soha nem sikerült neki a korrupció. (BME)

Durva lenne, ha csak pénzbe kerülne a vizsga. Az agyatlan magolás viszont működik. Lehet úgy kitűntetéses diplomához jutni, hogy valaki nem érti miről vakerál a vizsgán. Sajnos ez a jelenség a vesztegetéssel szemben viszont elég gyakori.

Reális Réka 2012.07.14. 03:05:15

A felsőoktatás nem kórház. Nem olyan evidens a "hálapénz". Benne dolgozom és állítom, hogy a nagy múltú egyetemeken erősen nullához konvergál a vesztegetés lehetősége! Ha nálam ajánlanák fel, először figyelmeztetném a hallgatót, majd további próbálkozás esetén átadnám a fegyelmi bizottságnak.

dobcucc22 2012.07.14. 05:17:00

@exseven2: van ilyen az orvosin is, csak nem a vizsgan, hanem elotte megy a kessh...

kicsibuta 2012.07.14. 05:55:28

@exseven2: Ööö, hogy is volt azzal az orvosit végzett hölggyel, aki a vércukorszintmérő "Hi" jelzését úgy értette: "hiba"?

Környezettudatos 2012.07.14. 07:59:17

@ueszti: Ott voltál vagy csak a jó ismeretség az alapja az állításodnak?

jog-ász 2012.07.14. 08:30:18

na most a gond az hogy nem simán morális hanem büntetőjogi kérdésről ir a posztoló...ezt hivja a btk aktiv és passziv vesztegetésnek, mindkettő büntethető, tanárbácsinál komolyabb ha folytatólagos..ráadásul elég jól beazonositható lehet a tanár, lehet nem ártana vigyázni a poszt kitételével is mert ha meg nem igaz.....

pukancs 2012.07.14. 08:34:42

"Turizmus-vendéglátás szakon"

az első szakok között szüntetném meg, a bölcsész és filozófus szakok után.

Tanulmányi Osztály Blog 2012.07.14. 08:43:43

@jog-ász: Tisztelt jog-ász!
Ez a bejegyzés egy olvasói levélen alapszik. Nem tisztem vizsgálni az igazságtartalmát.
A levél írója nem magához a "panaszhoz" szorosan kapcsolódva említette (ezért sem tettem közzé), hogy több éves történetről van szó, azaz elképzelhető, hogy az említett oktató már nem tanít az adott intézményben, így beazonosíthatósága is nehézkes. Főleg, hogy - gondolom én - rengeteg tanár megfordul az említett szakon.

Balogh Attila József

ueszti 2012.07.14. 09:15:30

@Környezettudatos: Én a blog üzemeltetőjét ismerem nagyon jól és arra értettem, hogy nem ő találja ki a történeteket, hanem tudom, hogy a beküldött leveleket teszi ki. Az persze más, ha véletlen esetleg a történet írója kamuzik. Viszont ennek, mivel névtelenül megy az egész, semmi értelme nem lenne.

melk0r 2012.07.14. 09:52:47

@Tanulmányi Osztály Blog: én nagyon is örülnék, ha be lehetne azonosítani ezt a tanárt. Feltéve, ha igaz a sztori.

a_tom 2012.07.14. 10:20:05

Az ilyen négyszemközt vizsgáztatás miért jött divatba?
Vagy csoportosan vizsgázzanak, vagy egyenként, de bizottság előtt.

GregDzsi 2012.07.14. 10:25:53

@pukancs: eléggé jogos a meglátás, de azért úgy, hogy "bölcsész" kicsit túltoltad. Bölcsész a pszichológus, btk-sok a nyelv- és magyartanarak, nyelvészek, történészek stb., amik elsőre nem tűnnek piacképesnek, de azért elég nehéz volna nélkülözni őket társadalmilag, kulturálisan, mentálhigénésen. Az egyszakos, tanári nélküli nyelvesek, na az gáz. Meg az ezerszám távoktatásban végző BSC közgazdi - nagy részük asszisztens lesz, vagy az sem, és osti, mint a föld. Saját tapasztalat, én is ott végzek épp, csak én igyekszem nagyjából komolyan venni - az MSC mérnökim után, munka mellett.

GregDzsi 2012.07.14. 10:28:46

@jog-ász: jaja, jó volna egy ilyen botrány. De sztem nem szólna nagyot: a piac nagyrészt már beárazta az ilyen KJF/ZsKF/ÓE diplomákat.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.07.14. 10:29:50

Nem feszegetése ez semminek, ez konkrét.

Remélem, valaki felnyomja a csávót.

Nem az a bajom, hogy nem kell tanulni arra az akármire, hanem az elv. Meg hogy ezek ugyanolyan diplomát kapnak, mint az, aki végiggürizi a képzést.

Stupidella 2012.07.14. 10:51:37

Úgy gondolom, hogy amíg a hallgatók nem fognak össze és nem nyomják fel az oktatót a tanszékvezetőnél/dékánnál/rektornál, addig elég szépen benne vannak a megvesztegetésben... Tenni kéne érte, nem a könnyebb utat választani.

Anti Anyag (törölt) 2012.07.14. 10:54:00

Ezért a posztért jól beperelném a tanár helyében a posztolót.

A "rájöttem" és a bizonyítékom van közötti különbséget na és azt, hogy becsületsértés, majd megmagyarázza neki a bíró.

Bár ez még mindig jobb mint az, hogy rasszista a tanár, mert ebből sincs kevés.

Elijah_Baley 2012.07.14. 10:59:51

az én időmben nem volt ilyen.
sajnos
egyetem után, a gyakorlatban kellet megtanuljam a "van az a pénz", "mennifogokosba", "megódható" -egyébiránt célravezető és hasznos- kommunikációt
:)

SLacc 2012.07.14. 11:31:12

@taecleau: Ctrl+c, ctrl+v? :D

Most szerzem a második diplomámat. Lehet, hogy a munkámhoz szükségtelen dolgokat is meg kell tanulnom, de csalni nem vagyok hajlandó. De engem érdekel is, amit tanulok. Ha nem így lenne, csuda tudja, mit csinálnék.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.07.15. 11:42:09

@SLacc: "De engem érdekel is, amit tanulok."

Nem sokan vannak így.
Én is mindig azt tanultam, amit szeretek.
Hülye lettem volna másképp tenni.
süti beállítások módosítása